Sunday, June 2, 2013

Kamarulzaman Teh seorang komunis?

Kamarulzaman Teh, bekas Ketua API Pahang adalah salah seorang yang terawal saya jumpai ketika saya mula menjalankan kajian di Temerloh pada tahun 1982. Saya lupa siapa yang memperkenalkan saya pada beliau. Mungkin Satar Haji Dahan, seorang pemimpin PSRM di Temerloh pada masa itu .

Ketika itu hampir tiap-tiap hari  Kamarulzaman berada di sebuah kedai gunting kawannya di bandar Temerloh. Tapi dia agaknya  tidak suka  berbual-bual dengan saya di situ. Dia lebih suka datang ke hotel tempat saya menginap dan berbual-bual di situ, kerana agak terlindung dari pandangan ramai.

Saya pula suka  berhubung melalui surat dengan beliau. Apabila saya balik ke rumah saya di  Semenyih (dan kemudian di Kajang) saya menulis surat kepada beliau dan bertanya tentang pelbagai perkara, dan beliau biasanya akan membalas semua surat saya.

Dari perbualan  dan dari surat menyurat dengan beliau,  saya mendapat  banyak maklumat tentang gerakan kiri di Temerloh antara tahun 1946-1948, yang boleh saya jadikan bahan untuk menulis tesis Ph.D saya. Bagaimanapun ketika itu beliau  tidak banyak bercerita tentang kisah perjuangannya dan latarbelakang dirinya. Dia seolah-olah masih mahu berahsia dengan  saya. Oleh itu, ketika itu saya pun tidak terilham untuk menulis biografinya.

Saya jarang bertemu dengan beliau setelah saya menamatkan kajian saya di Temerloh pada tahun 1986. Bagaimanapun, beliau sentiasa mengirim kad hari raya  kepada saya setiap tahun sehinggalah  akhir tahun 1990-an. Jadi hubungan kami tetap berlanjutan, walaupun hanya melalui pertukaran kad  ucapan selamat hari raya.

Kira-kira 20 tahun kemudian, iaitu pada tahun 2002-2003  saya bertemu lagi dengan beliau ketika saya melakukan kajian tentang gerakan kiri Melayu. Ketika itu beliau sudah mulai uzur (agak rabun dan tidak kuat lagi berjalan). Jadi   saya menemui beliau   di rumah adiknya tempat beliau menumpang, kira-kira 3 km dari bandar Temerloh.

Dalam pertemuan pada tahun 2002-2003 itu beliau lebih terbuka dan boleh dikatakan tidak berahsia lagi dengan saya. Kisah perjuangannya bersama MPAJA dan PKM juga diceritakan oleh beliau  kepada saya.  Ini memberi ilham kepada  saya untuk menulis kisah diri dan perjuangannya. Kisah  diri dan perjuangan beliau itu kemudian saya abadikan dalam buku saya Gerakan dan Tokoh Kiri: Kamarulzaman Teh Dalam Kancah Perjuangan Kemerdekaan.

Antara perkara  penting dan menarik yang saya nyatakan dalam buku saya  itu ialah Kamarulzaman Teh adalah seorang ahli PKM yang  pernah berucap secara terbuka di beberapa tempat sebagai "wakil PKM", dan beliau dikatakan ada berkata (merujuk dirinya) " Sebagai seorang komunis..."

Beliau juga telah belajar tentang fahaman dan ideologi komunis, termasuk teori asas Marxisme daripada ahli PKI yang datang ke Malaya pada tahun 1946-1948 dahulu. Tapi adakah beliau betul-betul seorang komunis?

Dr.Syed Husin, bekas pemimpin PSRM/PRM/ PKR yang mengetahui saya banyak berhubung dan berbincang dengan Kamarulzaman pada zaman tuanya, pernah bertanya pada saya, "Adakah Kamarulzaman seorang komunis?"

Jawapan saya, dengan sedikit sebanyak alasannya,  ada saya nyatakan dalam buku saya itu.







2 comments:

  1. Salam Tuan. Saya berminat mendapat buku tulisan tuan tentang Sdr Kamaruddin Teh ini. Di mana boleh ia di perolehi? Terima kaseh

    ReplyDelete
  2. Buku ini boleh diperolehi dari penerbitnya SIRD Petaling Jaya atau dari kedai buku MPH (untuk pembelian secara online).

    ReplyDelete