Tuesday, December 2, 2014

Manap Jepun (Mantan Setiauasaha PKMM Temerloh)


Saya sudah lama mendengar nama Manap Jepun (almarhum) yang berasal dari Temerloh. Dia diberi nama Manap  Jepun kerana ibunya Wan Esah adalah seorang wanita Jepun. Bapa Manap , Siwang  dapat berkahwin dengan wanita Jepun itu kerana dia pernah bekerja sebagai kelasi kapal yang belayar ke Jepun.

Pada tahun 1970-an seorang bapa saudara saya  pernah bercerita bahawa dia dan Manap  berkawan  baik kerana mereka pernah sama-sama menjadi  askar Jepun pada masa pemerintahan Jepun.

Apabila saya  mula membuat kajian untuk tesis Ph. D saya di Temerloh pada tahun 1981, saya  mendengar cerita bahawa Manap pernah  bergerak dalam PKMM pada tahun 1946 hingga 1948, kemudian menyertai perjuangan bersenjata bersama Rejimen Ke-10 PKM  mulai akhir tahun 1948.

Mengikut Jaafar Husin (bekas Ketua PKMM Temerloh) dalam bukunya Kebenaran, Manap pernah memegang  jawatan Setiausaha PKMM Temerloh. Manap juga merupakan salah seorang yang banyak memberi ceramah politik di kawasan Temerloh pada masa itu.

Perjuangan Manap Jepun menarik untuk dikaji,walaupun dia mungkin hanya tokoh kecil dalam Rejimen ke-10. Keberaniannya dan kehebatannya dalam  perjuangannya  bersama Rejimen ke-10 itu memang menjadi sebutan banyak orang yang mengenalinya.

Salah seorang pejuang dari Temerloh yang pernah bercerita  kepada saya tentang Manap Jepun ialah  allahyarham Abu Samah Mohd.Amin,   bekas  pemimpin API dari Lubuk Kawah,  yang pernah menjadi ketua tentera PKM bagi kawasan (wilayah)  Pahang Timur.  Manap Jepun adalah orang bawahnya.

Setelah meninggalkan perjuangan  bersenjata Abu Samah  bergiat dalam PSRM dan pernah menjadi calon PSRM di Temerloh dalam 4 kali pilihan raya. Dia hampir menang dalam pilihan raya tahun 1959.

Saya bercadang untuk menulis biografi Manap Jepun sekiranya mendapat bahan yang mencukupi.

No comments:

Post a Comment